Osnovna škola „Hasan Kikić“ Gračanica postala je prva obrazovna ustanova u Federaciji Bosne i Hercegovine koja je stekla zvaničan status kupca-proizvođača (prosumera) električne energije. Time je napravljen pionirski iskorak u oblasti korištenja obnovljivih izvora energije i energetske tranzicije u obrazovnom sektoru.
Na krovu škole je u oktobru 2023. godine instalirana fotonaponska elektrana (FNE) snage 20 kW, namijenjena za vlastite potrebe. Tokom jednogodišnjeg probnog perioda, elektrana je radila u ograničenom režimu, proizvodeći električnu energiju isključivo u skladu s trenutnim potrebama škole.
Nakon uspješno završenog probnog perioda i dobivanja stalnog priključka u junu 2024. godine, škola je pokrenula postupak sticanja statusa kupca-proizvođača/prosumera, koji je okončan 19. maja 2025. godine potpisivanjem ugovora s Javnim preduzećem Elektroprivreda BiH, podružnica „Elektrodistribucija“ Tuzla. Ovim ugovorom školi je omogućeno korištenje distributivne mreže, čime je formalno stekla status prvog krajnjeg kupca-proizvođača električne energije u Federaciji BiH.
Od sada, elektrana na krovu škole radi punim kapacitetom, proizvodeći električnu energiju neprekidno do 20 kW. Dio proizvedene energije koristi se za neposredne potrebe škole, dok se višak šalje u elektrodistributivnu mrežu. Tokom noćnih sati ili dana sa smanjenim intenzitetom sunčeve svjetlosti, škola može iz mreže povlačiti ranije proizvedenu i akumuliranu energiju.
Realizacija ovog značajnog projekta bila je rezultat zajedničkog djelovanja više partnera. Među ključnim partnerima nalaze se Ministarstvo obrazovanja i nauke Tuzlanskog kantona, Gradska uprava Gračanica, Fond otvoreno društvo BiH, MKF „Partner“ iz Tuzle, Centar za održivu energetsku tranziciju – RESET, te Institut za napredne tehnologije i sisteme (ATS), koji je bio zadužen za projektovanje i instalaciju fotonaponske elektrane.
Škola planira da na godišnjem nivou pravi presjek potrošnje, s ciljem da ukupna potrošnja električne energije bude jednaka proizvedenoj, čime bi se ostvarile uštede koje će biti usmjerene na projekte unapređenja energetske efikasnosti i modernizacije nastavnog procesa.
Ovaj primjer predstavlja uspješan model kako se obrazovne ustanove mogu aktivno uključiti u održivu energetsku tranziciju i svojim djelovanjem doprinositi ekološkoj i finansijskoj održivosti.